2015 m. lapkričio 6–7 d. Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyko 5-oji mokyklų įrangos, mokymo priemonių ir technologijų paroda „Mokykla 2015“. Joje buvo griaunami stereotipai, kad mokytis yra nuobodu, ir teigiama, jog būti mokytoju – garbinga ir įdomu. Dvi dienas trukusioje parodoje buvo tęsiama „Mokyklos be sienų“ koncepcija, kuri simbolizuoja kiekvieno bendruomenės nario, jo kūrybiškumo, nuomonės ir iniciatyvos svarbą mokykloje. Parodos metu į paskaitas, pratybas ir diskusijas kvietė didžiausia pedagogus rengianti aukštoji mokykla mūsų šalyje – Lietuvos edukologijos universitetas (LEU). Už universiteto dalyvavimą parodoje atsakingas Ryšių su visuomene skyriaus vedėjas Tomas Petryla džiaugėsi, kad parodoje lankėsi tiek daug smalsių, žinių siekiančių mokytojų, suprantančių, jog šiuolaikinei mokyklai reikia šiuolaikinių mokytojų. Pedagogams kaip ir mokiniams būtina nuolat mokytis. „Mokytojai LEU stende aktyviai domėjosi STEAM ugdymu, pristatoma žaliųjų klasių idėja. Parodos dalyviai turėjo galimybę įsigyti įvairių LEU leidyklos išleistų leidinių“, – sakė T. Petryla.
Sveikatingumo pertraukos
Lapkričio 6 d. (penktadienį) LEU tėvus ir mokytojus kvietė į renginį „Sveikatingumo pertraukos. Ką pasiūlyti mokiniams?“. Pastaraisiais dešimtmečiais mokiniai vis daugiau laiko praleidžia prie televizoriaus, besimokydami ar žaisdami kompiuterinius žaidimus. Jų laisvalaikis tapo pasyvesnis. Toks gyvenimo būdas lemia antsvorio atsiradimą, nutukimą, netaisyklingą laikyseną, nugaros skausmus. Šie negalavimai rečiau aplanko tuos mokinius, kurie renkasi aktyvias laisvalaikio praleidimo formas (judriuosius žaidimus, važiavimą dviračiu, plaukimą, šokius ir pan.). Mokykla, šeima, bendruomenė – tinkamiausios sveikos gyvensenos ugdymo(si) aplinkos, padedančios vaikams keisti kasdienio gyvenimo įpročius, didinančios fizinį aktyvumą. Sveikatingumo pertraukų organizavimas mokykloje padėtų mokiniams atsipalaiduoti po intensyvaus protinio darbo ir išlikti darbingiems, aktyvesniems ir žvalesniems, sumažintų nuovargį, pagerintų emocinę būseną. Universitetas renginio metu pasiūlė įvairių idėjų sveikatingumo pertraukoms organizuoti. Pratybas vedė LEU Sporto ir sveikatos fakulteto lektorė Rasa Paulauskienė kartu su studentėmis.
Būti mokytoju garbinga ir įdomu
Tą pačią dieną universitetas kvietė į diskusiją tema „Aš mokau vaikus. O kokia tavo supergalia?“. Kodėl jauni žmonės (ne)nori siekti pedagogo profesijos? Kaip kelti šios profesijos prestižą? Kodėl ir koks pedagogas yra vertas didelės pagarbos? Koks jo indėlis į visuomenės gerovę? Apie tai, kad būti mokytoju yra įdomu ir garbinga, kalbėjosi ir autoritetingomis nuomonėmis apie pedagoginio darbo aktualijas ir perspektyvas dalijosi įvairių sričių atstovai ir specialistai – LEU absolventai: Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo viceministras, universiteto dėstytojas Rolandas Zuoza, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos prezidentas Mantas Zakarka, Vilniaus Žemynos gimnazijos mokytoja ekspertė, Lietuvos istorijos mokytojų asociacijos (LIMA) tarybos pirmininkė Žaneta Vaškevičienė. Diskusijos vedėjas – LEU Istorijos fakulteto dėstytojas ir Vilniaus šv. Kristoforo gimnazijos istorijos mokytojas Mindaugas Nefas.
Z kartos mitybos įpročiai
Lapkričio 7 d. (šeštadienį) tėvelius, mokytojus ir mokinius universitetas kvietė į paskaitą „Z kartos jaunuolių mitybos įpročiai“. Racionali jaunų žmonių mityba – sveikatos pagrindas. Ji turi įtakos fizinei ir protinei raidai, mokymosi rezultatams, gyvenimo kokybei ir trukmei. Manoma, kad tvirti sveikos mitybos įpročiai, įgyti ir suformuoti vaikystėje ir paauglystėje, išlieka ir turi teigiamą įtaką sveikatai visą gyvenimą. Mokslininkų teigimu, vaikų mitybos įpročius lemia individualūs (maisto pasirinkimas ir suvokimas, kas yra sveika mityba) ir šeimos veiksniai (sveikos mitybos įpročių formavimas namuose ir kitur: ugdymo įstaigų valgyklose, kitose maitinimo vietose). Vienas iš specifiškiausių Z kartos jaunų žmonių mitybos įpročių – valgyti (užkandžiauti) žiūrint televizorių, ruošiant namų darbus, žaidžiant (dirbant) kompiuteriu, keliant nuotraukas į „Facebook“ ir t. t. Z kartos jaunuoliai geba greitai apdoroti milžiniškus informacijos kiekius ir puikiai atlikti kelis darbus vienu metu, bet sveikai mitybai skiria per mažai dėmesio. Paskaitą vedė LEU Gamtos, matematikos ir technologijų fakulteto (GMTF) Technologijų ir technologinio ugdymo katedros lektorė Birutė Mielkuvienė.
Nuo žaliųjų aplinkų iki pozityviosios tėvystės
Penktadienį universiteto stende parodos lankytojų laukė LEU dėstytojai: vykę pristatymai buvo skirti STEAM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymui. Doc. dr. Raimundas Žaltauskas supažindino su fizikos, chemijos, biologijos leidiniais mokytojams, parengtais įgyvendinant Europos socialinio fondo (ESF) projektą „Gamtos mokslų mokytojų eksperimentinės veiklos kompetencijos tobulinimas atnaujintų mokymo priemonių ir 9–12 klasių bendrųjų programų pagrindu“. Docentas taip pat pristatė metodinėse priemonėse aprašytus laboratorinius darbus, kuriuos galima atlikti naudojantis šiuolaikiškomis mokymo priemonėmis. Kiekvienas parodos dalyvis galėjo užsisakyti elektronines šių leidinių versijas. GMTF doc. dr. Dalius Dapkus lankytojus supažindino su „Engage“ projektu, skirtu skatinti atsakingesnį požiūrį į mokslinius tyrimus, inovacijas gamtos mokslų srityje, suteikti naujai kartai žinių ir galimybių spręsti iššūkius, atsirandančius keičiant gamtos mokslų mokymą mokyklose. GMTF dėstytoja ir vyresnioji botanikė Teresė Jokšienė pristatė žaliųjų klasių mokyklose idėją ir papasakojo, kaip LEU auditorijose esantys augalai padeda studentams mokytis. Jau 4 metus iš eilės studentai mokosi žaliosiose auditorijose, kuriose ant stalų būna ne tik rašiklių ir sąsiuvinių, bet ir augalų. Uždarose patalpose oras yra užterštas, o augalai gali jį išvalyti. Projekto tikslas – ugdyti gamtojautą, pagarbą gyvybei, žmogaus gebėjimą suprasti gamtos grožį, kurti jį gyvenamoje aplinkoje, saugoti ir puoselėti.
Stende netrūko įdomių ir naudingų veiklų ir šeštadienį. LEU dėstytoja ir „Pozityviosios tėvystės“ klubo įkūrėja doc. dr. Sigita Burvytė konsultavo tėvus ir kitus ugdytojus vaikų ugdymo klausimais šiomis temomis: kaip keisti netinkamą vaikų elgesį ir nustatyti leistino elgesio ribas; kaip padėti vaikams tinkamai reikšti savo jausmus, spręsti konfliktines situacijas, ugdytis savarankiškumą, kūrybingumą, lankstumą ir harmoningus charakterio bruožus; kas leidžia žmogui jaustis laimingam ir kt. Taip pat buvo galima susipažinti su universitete veikiančios Žaidimo tyrimų laboratorijos tyrėjais, kurie pasidalijo žiniomis apie žaidimo tyrimus.
Parodos nuotraukas galite rasti čia.