Pirmasis egzaminas šiais metais bus anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalis. Ją abiturientai laikys po savaitės – birželio 22-23 d. Antroji šio egzamino dalis – klausymas, skaitymas bei rašymas – vyks dar po savaitės, liepos 1 d.
Kad abiturientai ruošiasi, supratau sėdėdama vienos kavinės lauko terasoje, Vilniuje. Už dviejų metrų, prie gretimo stalelio sėdėjo dvi abiturientės, jos kalbėjo apie naujienas, įvykusias jų gyvenime per karantiną... angliškai. Nors daug klaidų jų kalboje nepastebėjau, tačiau anglų kalbos mokytoja Augustina Kundrotaitė, ruošianti abiturientus anglų kalbos egzaminams „Alfa klasėje“, sako, kad egzamino metu abiturientai, žinoma, padaro kai kurių klaidų, bet paskutinę savaitę prieš egzaminus, susikaupus ir susikoncentravus į mokymąsi iš klaidų, dar tikrai galima didžiosios jų dalies išvengti.
Taigi, kokios tos pagrindinės klaidos, pasak anglų kalbos mokytojos Augustinos Kundrotaitės?
Kalbėjimo dalyje sunkiausia sukurti „lygiavertį“ dialogą
Dažnai besikartojančios klaidos anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalyje, dialogo metu: partnerio pertraukimas/neįtraukimas į diskusiją arba paties mokinio neįsitraukimas į diskusija. Šiais atvejais galima išskirti tokius A.Kundrotaitės patarimus:
- Jei jaučiate, jog partneris jus „užgožia“ dialogo metu, bandykite mandagiai įsiterpti, paklausdami: „maybe we can move on to onother subject/point/part which is...“ (galbūt galime aptarti sekantį aspektą, kuris yra...) įvardindami savo užduotyje nurodytą aspektą.
- Jei manote, kad jūs galite „užgožti“ partnerį dialogo metu, nepamirškite paklausti jo/jos nuomonės: „what do you think about... (ką manai apie...)“/ „would you agree with... (ar sutiktum su...)“. Svarbu keistis argumentais su partneriu, o jei partneris nedrąsus, paskatinkite „įvesti“ jo/jos aspektą. Gali padėti tokios frazės kaip: „maybe there is something you would like to discuss? (galbūt yra kas nors, ką norėtum aptarti?)“/ „Is there anything you would like to add? (galbūt yra kas nors, ką norėtum pridėti?)“.
- Reaguokite į partnerio atsakymus. Besikartojančios frazės „it’s a good idea“, „it’s a nice idea“ ir toliau išsakomi jūsų argumentai gali sudaryti įspūdį, jog nesiklausėte partnerio. Galite pakomentuoti partnerio atsakymus, juos papildydami arba paneigdami. Tačiau svarbu, jog paneigdami pasiūlytumėte savo alternatyvą ir ją argumentuotumėte.
Ir svarbiausia – bendradarbiaukite su dialogo partneriu. Prisiminkite, jog dialogas yra pokalbis tarp DVIEJŲ pusių, tad tiek neįsitraukimas į dialogą, tiek partnerio „užgožimas“ gali atimti taškų. Greičiausiai abu/abi siekiate aukščiausių rezultatų, tad solidarumas bus naudingas abejoms pusėms.
Teik kalboje, tiek raštu, daugiau dėmesio artikeliams
Kalbant apie gramatiką, dažniausiai pasikartojančios klaidos tiek rašytinėje, tiek sakytinėje kalboje yra artikelių (ne)vartojimas bei „subject/verb agreement“ („veiksnio/tarinio sutarimas“).
Dažnai moksleiviai pamiršta, jog anglų kalboje, priešingai nei lietuvių, prieš daiktavardžius rašome artikelius a, an, the. Mokiniai sako, jog pamiršta šiuos mažus žodelyčius, tačiau svarbu pabrėžti, jog jie atlieka svarbią funkciją ir gali netgi pakeisti žodžio ar sakinio prasmę. Pavyzdžiui, tik artikelio pagalba mes žinome, jog „a handle“ reiškia daiktavardį „rankena“, o ne veiksmažodį „valdyti“.
Veiksnio/tarinio sutarimas yra antroji dažniausiai besikartojanti gramatinė klaida, kurią atlieka nemaža dalis mokinių, besimokančių anglų kalbos kaip užsienio kalbos. Anglų kalboje svarbu atkreipti dėmesį į veiksnį (ar jis yra vienaskaitoje, ar daugiskaitoje), nes būtent nuo jo priklauso ar toliau eisiantis veiksmažodis bus vienaskaitos ar daugiskaitos. Pavyzdžiui, jei veiksnį turime vienaskaitos skaičiuotinį, pvz. „a dog“, po jo seks vienaskaitos trečio asmens veiksmažodis, pvz. „plays“. Jei veiksnys yra daugiskaitinis skaičiuotinis, pvz. „dogs“, po jo seks daugiskaitos veiksmažodis, pvz. „play“.
Svarbu nepamiršti, jog su neskaičiuotiniais daiktavardžiais, pvz. „love“, kurie yra veiksnio vietoje, taip pat rašome vienaskaitos veiksmažodį, pvz. „wins“, ir jokiu būdu, ne daugiskaitos.
Analizuokite savo klaidas
Taigi, šios paminėtos klaidos, pasak anglų kalbos mokytojos A.Kundrotaitės, yra dažniausios anglų kalbos egzamino metu. Bet greičiausiai dar darote tokių klaidų, kurios būdingos būtent jums? Tikrai verta per paskutinę savaitę pasistengti jas „išgyvendinti“, dirbant su tekstais ir koncentruojantis būtent į „problematiškas“ vietas.
Jau vėlu mokytis naujų žodžių ar išsireiškimų, bet „pašlifuoti“ kelias problemines vietas – dar laiko per akis.
Na, o likus dienai – dviem iki egzamino, jau nesiblaškykite ir nelįskite į detales, kad nepasimirštų „visuma“. Dvi dienas iki egzamino patartina nusiraminti – padarėte ką galite – ir nusiteikti egzaminui kuo pozityviau.
----------------------------
Valstybinis anglų kalbos brandos egzaminas (VBE) šiais metais populiariausias tarp visų pasirinktinų egzaminų – jį šiemet laikys 18,65 tūkst. kandidatų. Anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalis bus organizuojama birželio 22-23 dieną. Antroji šio egzamino dalis – klausymas, skaitymas bei rašymas – vyks dar po savaitės, liepos 1 d.
Ankstesnis mūsų straipsnis apie pasiruošimą anglų kalbos egzaminui: https://www.kurstoti.lt/s/10224/anglu-kalbos-egzaminas-pirmiausias-kaip-jam-pasiruosti
Pilnas aktualus Lietuvos brandos egzaminų grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/9945/paskelbtas-pilnas-egzaminu-ir-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafikas
Pilnas priėmimo į aukštąsias mokyklas grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/10005/lama-bpo-paskelbe-detalu-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafika
Priėmimo tvarka į universitetus ir kolegijas,
konkursai, specialybės - žurnale KUR STOTI 2020:
Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė
El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com