Pasak anglų kalbos mokytojos, korepetitorės Evelinos Tutlytės, labai didelį stresą, atsižvelgiant į abiturientų patirtį, kelia skaitymo užduotis, ypač paskutinioji: norint ją atlikti, reikia daug skirtingų įgūdžių: „Tai ir įsigilinimas į tekstą, sugebėjimas interpretuoti, kas rašoma, ir perfrazuoti, kadangi daug informacijos paremta tiesiog taisyklių „iškalimu“, o būtent šita paskutinioji skaitymo užduotis reikalauja daug interpretacijos, supratimo, kitaip tariant, „žiūrėjimo į gylį“. Mokiniai nežino, kaip ją atlikti, nuo ko pradėti, daugelį glumina nežinomybė“, – teigia anglų k. žinovė. 
 
Pasak mokytojos, likus nedaug laiko iki egzamino labai padės kelerių ankstesnių metų egzaminų užduočių analizė. Tokiu būdu pastebimas temų pobūdis, tad nors užduotys bus skirtingos tematikos, keletą kertinių atsikartojimų galima įžvelgti ir tai padeda pasiruošti egzaminui, nes žinome, ko tikėtis. Padeda ir tarptautinių egzaminų peržiūrėjimas, nes jų struktūra, tematikos, kryptys – gan panašios: tiek klausymo, tiek skaitymo ir rašymo užduočių. 
 
Kur stoti | Mėnuo iki anglų k. egzamino kalbėjimo dalies: kaip ruoštis  tikslingai?
Evelina Tutlytė
 
Patarimai ruošiantis rašymo, skaitymo ir klausymo užduotims
 
„Žinome, kad dažniausiai tiek laiške, tiek esė (rašymo užduotys) tenka diskutuoti tam tikrais klausimais, kurie tuo metu vyrauja visuomenėje. Tai vėlgi galima pastebėti analizuojant ankstesnių metų užduotis. Tegul mokiniai apgalvoja, kas įvyko per pastaruosius metus, kas gali būti pakankamai aktualu“, – pataria E. Tutlytė. 
 
Atliekant skaitymo užduotis mokytoja rekomenduoja bandyti suvokti, išskirti pagrindinę mintį užduoties tekste ar tam tikrose pastraipose. Susisisteminimas ir pagrindinės minties suvokimas, išsigryninimas yra be galo reikalingas įgūdis, kuris padeda toliau spręsti egzamino užduotis. 
 
Ruošiantis klausymo užduočiai reikėtų stengtis klausyti kuo daugiau informacijos anglų kalba – įvairiausių radijo laidų, tinklalaidžių, ypač žmonių, kuriems anglų kalba yra gimtoji, pašnekesių, nes tai iki egzamino likus mėnesiui padeda vis atidžiau išgirsti kalbėjimo stilistiką, manieras. Anot mokytojos, tokios praktikos padeda lavinti, nugludinti klausą, galiausiai, pavyksta vis geriau susikaupti ir išgirsti daugiau informacijos. 
 
Svarbi ir aiški mokymosi sistema 
 
Ruošiantis egzaminui labai svarbi sistema. Pasak E. Tutlytės, likus mėnesiui iki egzamino mes turime strateguoti, ko imsimės kiekvieną ar kas antrą dieną, ką, atsižvelgdami į savo užimtumą, nuveiksime dėl egzamino. 
 
Pavyzdžiui, likus 1 savaitei: 
gali būti peržiūrimos klausymo, skaitymo, rašymo užduotys;
pasižiūrima, kokios temos vyrauja, kokio pobūdžio užduotys;
reikia įvertinti, kas sekasi gerai, kur dar reikia patobulėti, išsigryninus silpnąsias vietas. Verta pagalvoti, ką galėtumėte padaryti, kad įveiktumėte esamas spragas? Jeigu tai rašymo užduotis, kaip ga;ėtumėte kompensuoti rašybos klaidas? O galbūt dar galima patobulinti tam tikrų temų žodyną? Vis tiek būna kertinės temos – švietimas, gamta, aplinka ir pan., tad visų žodžių mokytis tikrai nereikia. 
 
Jei dar to nepadarėte, įtraukite anglų kalbą ir į savo laisvalaikį
 
Skiriant bent 30 min. per dieną labai puikiai gali pasitarnauti šios priemonės:
  • Tinklalaidės. Puiki mokomoji priemonė gali būti tinklalaidės jums aktualiomis temomis, pavyzdžiui, apie švietimą. Tai itin populiari tema. 
  • Garso įrašai. Pasivaikščiojimų metu galima klausytis garso įrašų: tai padeda  susidėlioti mintis, nes mes girdime ir žodyną, tam tikras gramatines struktūras, sakinių sandarą. Tai ypač padeda rašymo, klausymo užduotims. 
  • Žiniasklaidos priemonės. Padėti gali ne tik tinklalaidės ir vaizdo įrašai, bet ir radijo laidų klausymas, televizija, nes tai informacija, susijusi su karštaisiais įvykiais. 
  • Audio knygos. Įtraukti tradicines knygas į mokymosi procesą, pasak mokytojos, – šiek tiek sunkiau, nes reikia rasti daugiau laiko, tačiau puiki alternatyva gali būti audio knygos tiek švietimo, tiek visomis aktualiomis jaunimui temomis (karjeros, studijų, universitetų pasirinkimai). Tai padeda išlaikyti pulsą prieš anglų k. egzaminą ir jausti, kad šiek tiek judate į priekį, kad gebėsite sugeneruoti tam tikras mintis rašymo užduotyje, susiorientuosite bent jau žodyno ir gramatikos lygmenyse, skaitymo užduotyje, nes būsite girdėję dažnai vartojamas frazes. 
  • Susirašinėjimo bičiuliai. „Likus mėnesiui iki egzamino galite mesti sau iššūkį – kartą per savaitę parašyti ir išsiųsti elektroninį laišką susirašinėjimo bičiuliui, nes tai irgi gerina ir žodyną, ir gramatiką, ir minčių dėstymą  – viską kartu kompleksiškai. Galima bandyti susirašinėti šeimos nariais, jei jie anglų kalbą moka bent B1-B2 lygiu. Tai didina motyvaciją, nebus nuobodu“, – pataria pedagogė. 
Praktiški patarimai egzamino metu
 
Iš pradžių klausymo užduotis laikantieji egzaminą atlieka visi kartu: tokia tvarka. O jau po to, pasak anglų kalbos mokytojos, svarbu pradėti nuo užduočių, kurias atlikdami jaučiatės stiprūs: „Egzamino metu greitai apžvelgę užduotis mes galime suprasti, kurios užduotys mums sekasi šiek tiek lengviau, iš kurių per kontrolinius darbus surinkdavome daugiau balų. Jas atlikdami pirmiau sutaupysite laiko užduotims, kurios sekasi šiek tiek sunkiau“, – pataria E. Tutlytė. 
 
O kaip susikaupti per egzaminą? Anglų k. mokytoja įvykdžius vieną ar kitą užduotį, atsakius į klausimą pataria tiesiog daryti kelių sekundžių pertraukėles. 
 
Neužsibūkite prie užduočių per ilgai: bandykite pasilikti pakankamai laiko pabaigoje, nes jeigu bus palikta tuščių vietų, turėdami laiko rezervą, galbūt šiek tiek numalšinę ankstesnį stresą į tą klausimą atsakysite, užpildysite tuščias grafas. 
 
Kita vertus, skubėti, verstis per galvą taip pat nereikia, kiek įmanoma būtina kuo atidžiau įsiskaityti į užduotis – tiek formuluotes, tiek patį užduočių pateikimą, nes tai gali lemti daug sėkmės: „Egzamino metu laiko valdymas, stebėjimas, suvokimas, kuriai užduočiai kiek laiko reikės – irgi sėkmės faktorius“, – įsitikinusi E. Tutlytė. 
 
Galiausiai, anglų kalbos mokytoja pataria paieškoti jums tinkamų būdų kovoti su stresu. Pakankamai poilsio, sveika mityba taip pat turi daug įtakos smegenų veiklai, atminčiai ir gebėjimui valdyti stresą. 
 
 
Straipsnio autorė – Rūta Anusevičienė