Pasak jos, pirmoji samprotavimo rašinio tema apie savivertę – pakankamai palanki, galima pritaikyti daug autorių, taip pat galima į tą temą pažvelgti giliai, ji gali būti kaip gelbėjimosi ratas ir silpnesniems mokiniams: „Man atrodo, kad tai viena iš geresnių temų, galinti tikti įvairios motyvacijos ir įvairių gebėjimų mokiniams, pakankamai suprantama, neklaidinanti, leidžianti pažvelgti ir giliau, ir šiek tiek paprasčiau“, – mano mokytoja.
Anot pašnekovės, antroji tema apie žemdirbiškosios kultūros aktualumą šiuolaikiniam žmogui iš esmės būtų tinkama, jeigu būtų parinkti tinkami autoriai. Pavyzdžiui, Jurgis Savickis gana skeptiškai vertino žemdirbiškąją kultūrą: „Man atrodo, antroji samprotavimo tema galėjo šiek tiek suklaidinti, ypač jeigu vaikas norės parašyti, kad tai neaktualu, tačiau remsis pasiūlytais autoriais. Tuomet jis netinkamai argumentuos, netinkamai pateiks pavyzdžius. Tai čia slypi tam tikras pavojus: ta formuluotė, tie pasiūlyti autoriai lyg ir perša vieną romantizuotą, galbūt ne visiems mokiniams aktualų požiūrį.“
Mokytojos nuomone, šita tema yra sunkesnė, nes tiesiog galėjo suklaidinti. Jeigu vis dėlto mokiniui ji neaktuali ir jis norės tai įrodyti, tai pasiūlytais autoriais pasiremti nelabai įmanoma, šiame kontekste rekomenduojamų autorių kūriniai yra pernelyg vienpusiai.
„Bet jeigu egzaminą laikantis moksleivis nori parašyti, kad žemdirbiškoji kultūra dabar yra nutolusi ir dalis visuomenės ją vertina skeptiškai, tai jam pačiam reikia ieškoti ir rizikuoti, nes temų sudarytojai lyg ir nedavė jokios užuominos, kad taip galėtų būti. Jie lyg ir pateikė išankstinę nuostatą, kad yra tik viena įmanoma kryptis“, – tęsia lietuvių kalbos mokytoja. Čia būtų labiau tikęs autorius, kuris skeptiškai vertina žemdirbiškąją kultūrą: tada pačiam moksleiviui, norinčiam išreikšti kitokią nuomonę, būtų drąsiau.
L. Bručkienė pritaria, kad mokiniams sukumų galėjo kilti dėl to, jog nėra privalomosios literatūros kūrinių, kuriuose, pavyzdžiui, būtų nagrinėjamos ekologinės, gamtosaugos ir panašios problemos. Ir tada paversti tas temas šiuolaikiškomis yra labai sudėtinga. Aišku, galima pateikti kontrargumentą, kad privalomąja literatūra moksleivis turi remtis vienoje pastraipoje, o kitoje gali atskleisti platesnį kontekstą: „Bet vis dėlto daugelis mokinių atsargiai vertina papildomas galimybes. Nes silpnesnius, mažiau motyvuotus vaikus mes mokome remtis siūlomais autoriais: jie turėtų atitikti tą temą“, – pasakoja L. Bručkienė.
Antrąją temą mokytoja vertina labiau kaip XX a. vidurio, o ne atitinkančią šiuolaikines aktualijas. Jos nuomone, pirmąją temą rinkosi daugiau mokinių: joje slypėjo mažiau pavojų nuklysti į šoną. Antroji tema daliai vaikų buvo tolimesnė, ir net jeigu jiems patinka gamtosaugos, ekologijos, besikeičiančio gyvenimo būdo temos, tai pasiremti nėra kuo.
Mažvydo kaip rekomenduojamo autoriaus parinkimas kelia abejonių
Pašnekovės nuomone, literatūrinio rašinio tema apie moters vaizdavimą yra labai populiari, daugelis vaikų ja kalbėjo per įskaitas ir skaitant rašinius bus galima matyti iš anksto paruoštus šablonus, kuriuos jie buvo pasirašę ir išmokę bei pritaikė ir literatūriniam rašiniui. Mokytoja vėlgi retoriškai klaustų, ar Škėma nenuves klaidingu keliu? Škėma greta Šatrijos Raganos atrodo neįprastai: „Manau, galbūt Savickis būtų tikęs labiau. Bet mokiniai tikriausiai susidaro autorius, tinkamus argumentuoti. Lietuvių literatūroje tikrai galime rasti nemažai tokių kūrėjų“, – optimistiškai nuteikia mokytoja.
Kalbėdama apie antrąją literatūrinio rašinio temą, mokytoja mano, kad egzaminų sudarytojai čia patyrė nesėkmę dėl Martyno Mažvydo, prie kurio galbūt „pritempė“ šitą temą: „Galbūt galime šiek tiek remtis Renesanso literatūra, bet Mažvydo pasirinkimas kelia abejonių. Manau, Kudirka arba Maironis čia būtų tikę gerokai labiau“, – savo rekomendacijas pateikia pedagogė.
Ji mano, kad ir pati temos formuluotė klampi, ir pasiūlyti nelabai tinkami autoriai, tad turbūt tik pavieniai mokiniai rinkosi šią temą, o Mažvydu arba visai nesirems, arba remsis nelabai sėkmingai. Parinkti tokie autoriai, kad sudėtinga suprasti, kokie galėtų būti egzamino vertintojų, parinkusių šią temą, lūkesčiai.
https://www.kurstoti.lt/s/13351/2023-metu-brandos-egzaminu-tvarkarastis
https://www.kurstoti.lt/s/13395/2023-m-bendrojo-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-datos