Laura Paulina ŠINKŪNAITĖ
Ar girdėjote apie tokius dalykus kaip mokyklų reitingai? Manau, kad tai nebe naujiena. Šiemet jie bus surengti jau penktą kartą. Mokyklų reitingų lentelių sudarytojai atsižvelgia, kiek žmonių reitingų sudarymo metais baigė mokyklą ir veda procentą iš pakviestų studijuoti pagal pirmą pasirinktą specialybę skaičiaus.
Mokyklos lyderės
Kol kas naujausi – 2007 metų reitingų sąrašai. Iš 539 – ių mokyklų, pirmose vietose – 2 gerai šalyje žinomos mokyklos – Vilniaus licėjus ir Kauno technologijos universiteto (KTU) gimnazija, perkopusios 90 procentų ribą. Taip pat pirmajame šimtuke buvo kelios apskričių centrų, pavyzdžiui, Marijampolės, Telšių, Šiaulių, Panevėžio ir kt. mokyklos.
Kol kas naujausi – 2007 metų reitingų sąrašai. Iš 539 – ių mokyklų, pirmose vietose – 2 gerai šalyje žinomos mokyklos – Vilniaus licėjus ir Kauno technologijos universiteto (KTU) gimnazija, perkopusios 90 procentų ribą. Taip pat pirmajame šimtuke buvo kelios apskričių centrų, pavyzdžiui, Marijampolės, Telšių, Šiaulių, Panevėžio ir kt. mokyklos.
Konkurencija
Mokyklų skirstymas į vienais metais geresnių, kitais – blogesnių, šimtukus, primena rūšiavimą. Tarp lyderių vyrauja konkurencija, mokyklų vadovai siekia pirmų vietų kiek spausdami moksleivius geriau išlaikyti egzaminus. Geriausios šalyje mokyklos įsiterpusios pirmuose dviejuose šimtukuose. Tačiau atidžiau panagrinėjus reitingų lentelėse pateiktus palyginimui ir praeitų metų rezultatus, matyti, kad mokyklų reitingas svyruoja gana didele amplitude. Tik KTU gmnazija ir Vilniaus licėjus aršiai konkuruoja dėl vietų (2004 m. ir 2005 m. KTU gimnazija buvo pirma, o 2006 m. ir 2007 m. – Vilniaus licėjus).
Mokyklų skirstymas į vienais metais geresnių, kitais – blogesnių, šimtukus, primena rūšiavimą. Tarp lyderių vyrauja konkurencija, mokyklų vadovai siekia pirmų vietų kiek spausdami moksleivius geriau išlaikyti egzaminus. Geriausios šalyje mokyklos įsiterpusios pirmuose dviejuose šimtukuose. Tačiau atidžiau panagrinėjus reitingų lentelėse pateiktus palyginimui ir praeitų metų rezultatus, matyti, kad mokyklų reitingas svyruoja gana didele amplitude. Tik KTU gmnazija ir Vilniaus licėjus aršiai konkuruoja dėl vietų (2004 m. ir 2005 m. KTU gimnazija buvo pirma, o 2006 m. ir 2007 m. – Vilniaus licėjus).
Privalumai
Vilniaus vidurinė mokykla “Lietuvių namai” iš 124 vietos 2004 m. iškilo į 3-ąją 2007 m., o Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija visada buvusi tarp lyderių 25-tuko, šįsyk nusmuko į 198 – ąją vietą.Tad, jei vienais metais mokyklos abiturientams nesėkmė pakiša koją ir šie ne iš karto papuola į norimą specialybę, nereikia nusiteikti, kad mokslo kokybė mokykloje suprastėjo. Juk mokyklų reitingai – toks sąlyginis dalykas. Nepamatuosi specialistų ir mokinių kompetencijos, nepalyginsi aplinkos sąlygų. Galbūt paskutinėse vietose liekančiose mokyklose mokosi draugiškesni mokiniai, juntama mažesnė konkurencija, patiriama mažiau streso? Viso šito neįmanoma išmatuoti, tad ir reitingų lentelės neparodo tikslių rezultatų. Reitingai dažnai klysta, nes egzaminai Lietuvoje vyksta iškart po mokslo metų, kuomet galima “iškalti” mokymo medžiagą.
Kai kuriose šalyse egzaminai laikomi praėjus keletui mėnesių po temų, iš kurių jie laikomi, mokymosi. Tai atskleidžia tikrąsias žinias, parodo, kiek informacijos liko atmintyje.
Vilniaus vidurinė mokykla “Lietuvių namai” iš 124 vietos 2004 m. iškilo į 3-ąją 2007 m., o Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija visada buvusi tarp lyderių 25-tuko, šįsyk nusmuko į 198 – ąją vietą.Tad, jei vienais metais mokyklos abiturientams nesėkmė pakiša koją ir šie ne iš karto papuola į norimą specialybę, nereikia nusiteikti, kad mokslo kokybė mokykloje suprastėjo. Juk mokyklų reitingai – toks sąlyginis dalykas. Nepamatuosi specialistų ir mokinių kompetencijos, nepalyginsi aplinkos sąlygų. Galbūt paskutinėse vietose liekančiose mokyklose mokosi draugiškesni mokiniai, juntama mažesnė konkurencija, patiriama mažiau streso? Viso šito neįmanoma išmatuoti, tad ir reitingų lentelės neparodo tikslių rezultatų. Reitingai dažnai klysta, nes egzaminai Lietuvoje vyksta iškart po mokslo metų, kuomet galima “iškalti” mokymo medžiagą.
Kai kuriose šalyse egzaminai laikomi praėjus keletui mėnesių po temų, iš kurių jie laikomi, mokymosi. Tai atskleidžia tikrąsias žinias, parodo, kiek informacijos liko atmintyje.
Aplinka ne tokia svarbi
Yra mokyklų, išlaikančių savo pastovią poziciją lentelėse. Jose mokosi moksleiviai, turintys savo tikslą. Norint į jas patekti, reikia laimėti specialius jų rengiamus konkursus (KTU gimnazijoje) ar laikyti stjamuosius egzaminus (Vilniaus licėjuje). Tokios mokyklos iš anksto užsitikrina, kad jose mokomi moksleiviai bus motyvuoti ir turės didelį norą mokytis. Jose išugdoma daugybė „olimpiadininkų“. Tačiau, manau, neverta sureikšminti paskutiniąsias vietas reitingų lentelėse užimančių mokyklų mokiniams. Nei KTU gimnazijoje, nei Vilniaus licėjuje nėra nieko išskirtinio. Geri ir garsūs specialistai, dėstantys mokiniams ten neįdiegs noro keliauti į priekį ir skintis kelią per mokslą. Tad visai nesvarbu, kurioje mokykloje mokaisi, svarbu, ar mokaisi ir kaip sieki savo tikslų.
Yra mokyklų, išlaikančių savo pastovią poziciją lentelėse. Jose mokosi moksleiviai, turintys savo tikslą. Norint į jas patekti, reikia laimėti specialius jų rengiamus konkursus (KTU gimnazijoje) ar laikyti stjamuosius egzaminus (Vilniaus licėjuje). Tokios mokyklos iš anksto užsitikrina, kad jose mokomi moksleiviai bus motyvuoti ir turės didelį norą mokytis. Jose išugdoma daugybė „olimpiadininkų“. Tačiau, manau, neverta sureikšminti paskutiniąsias vietas reitingų lentelėse užimančių mokyklų mokiniams. Nei KTU gimnazijoje, nei Vilniaus licėjuje nėra nieko išskirtinio. Geri ir garsūs specialistai, dėstantys mokiniams ten neįdiegs noro keliauti į priekį ir skintis kelią per mokslą. Tad visai nesvarbu, kurioje mokykloje mokaisi, svarbu, ar mokaisi ir kaip sieki savo tikslų.